dijous, 28 de juny del 2007

El Contraventilador

Podriem parlar del paper jugat per la Rumba Catalana, en la construcció d'una Catalunya intercultural. No tinc cap dubte que la Rumba ha jugat un paper molt més determinant en el desenvolupament de la Cultura Catalana, que no pas la Sardana; per molt que des d'alguns sectors "benpensants" del pais, s'hagi volgut amagar aquesta realitat.

Em costa molt no relacionar l'arribada del Gato Pérez a Barcelona amb l'actual escena musical barcelonina i el mestissatge.

Em costa molt no nombrar al Gato Perez, quan apareixen fanàtics que adverteixen que la immigració està posant en perill el català.

M'agradaria situar el model de ciutat mediterrani que va culminar amb les Olimpiades del '92 davant del model "cívic" imperant.

Però fa massa calor, així que encenem el ventilador 2.0, és a dir, el contraventilador:




Per cert, us deixo amb els propers concerts de Meztuca:

28 de juny a la sala KGB
1 de Juliol a la Sala Bahía
5 de Juliol a la UB Plaça Universitat
18 d'agost a les festes de Gràcia
23 d'agost a les festes de Sants
1 de setembre(ens estalviem l'efemèride) a Segur de Veciana
7 de setembre a Sant Joan de les Abadeses

2 comentaris:

Miq. ha dit...

Una vegada vaig llegir que el Gato Pérez era la X de l'equació de la música que es fa des fa 10 o 15 anys a Catalunya (entesa com a extensió de Barcelona, en aquest cas). Jo de mates no vaig molt fi, però això vol dir que en qualsevol equació de música popular que s’hagi donat a Catalunya durant aquests anys, si n’aïlles la incògnita, apareix el Gato.

El Gato arriba d'Argentina amb 10 anys i, després d'anys ficat com a músic en la moguda de l'ona laietana, descobreix la rumba catalana dels gitanos de Gràcia. I la identifica com l'autèntica música popular de Barcelona. Per aquest motiu, i també perquè la rumba és una base ideal per a les seves magnífiques lletres (és ell qui intel·lectualitza la rumba i n'omple les lletres de contingut), s'aboca de cap a la rumba catalana i escriu algunes de les millor cançons, no només de la rumba catalana, si no de la música feta en aquest país. És el primer paio que reivindica, des del més profund respecte pels gitanos, que no cal ser gitano per fer rumba ("Gitanitos y morenos") i és qui bateja i explica la tècnica de tocar la guitarra que defineix la rumba catalana (“El ventilador”).

Probablement molta gent no ha escoltat mai el Gato (una pena, però comprensible si tenim en compte que té discos amb magnífiques cançons però amb uns arranjaments i un so made in 80's absolutament terribles), però molt probablement sigui cert que sense ell seria impossible entendre la música que s'ha fet a Catalunya en els últims 15 anys (des del boom rumbero del 92 al ressorgiment actual passant, sobretot, per la moda mestissa de finals dels 90). Gent com Manu Chao, Macaco o Muchachito Bombinfierno n'han reivindicat el llegat.

Tothom sap que el Rei de la rumba catalana és el Peret. I tothom sap que de rei només n’hi pot haver un. Però el Gato és el més gran i per això és el Rei de tots els gats...

Antoni-Ítalo ha dit...

Miquel, estic totalment d'acord amb aquesta algebra musical (de fet ara mateix estava escoltant 'La rumba dels 60', sembla mentida que sempre acabi sonant la mateixa!). Potser trobariem alguna excepcio en el rock catala, tot i que, musicalment, es un fenomen que tampoc te massa interes (al cap i a la fi, tambe hi ha rock frances, rock italia, etc etc). 'Oju', que no estic dient que siguin bons o dolents; que no siguin un fenomen interessant no significa que el que fassin no sigui interessant...


Potser es fer ciencia ficcio, pero de la mateixa manera que el Gato ha influenciat enormement la musica que s'ha fet a Catalunya en el darrer decenni, seria interessant veure cap on van els tirus.Al cap i a la fi, per molt que l'arribada del Gato sigui gairebe messianica, aquest recull tot un bagatge cultural que ja existia a Catalunya.

Una possibilitat seria una convergencia entre rumba i musica electronica. Potser seguin la linia Macaco o Ojos de Brujo.

L'altra seria la fusio entre rumba i el Rai. Al cap i a la fi a Franca el Rai ja es va juntar amb el hiphop, l'electronica, el rock i el reagge donant fruits com Khaled, Cheb Mami, Faudel o els mateixos Zebda.

Suposo que en aquest sentit els mateixos Cheb Balowski han fet alguna passa

En fi, ja vorem!